لاستيکي براي تمام فصول


 

نويسنده:رقيه پورمحسني




 

چه لاستيکي بخريم؟
 

متاسفانه در کشور ما لاستيک‌هاي خارجي بسياري وجود دارد که به دلايل گوناگون از جمله توقيف محموله‌هاي قاچاق يا فروش نرفتن در کشور توليدکننده وارد ايران مي‌شوند. معمولا از تاريخ توليد اغلب اين لاستيک‌ها پنج سال گذشته و مدت‌هاست در انبار فروشگاه‌ها مانده‌اند و فروشنده وقتي مي‌بيند که ديگر چيزي به پايان عمر لاستيک نمانده آن را درمي‌آورد و به فروش مي‌رساند. خرده فروشان لاستيک اين نوع از لاستيک‌ها را که به نام لاستيک انباري معروف‌اند 10 تا 20 هزار تومان ارزان‌تر خريداري مي‌کنند اما در هنگام فروش آن به مشتري نه‌تنها ارزان‌تر حساب نمي‌کنند بلکه حرفي هم از انباري بودن آن به ميان نمي‌آورند.
ظاهر لاستيک‌هاي انباري تفاوتي با لاستيک‌هاي تازه ندارد اما شما مي‌توانيد با خواندن تاريخ توليد لاستيک که در جداره بيروني به شکل يک عدد چهاررقمي درج شده، نو يا انباري بودن آن را تشخيص دهيد. دو رقم اول درج شده تعداد هفته و دو رقم آخر سال توليد را نشان مي‌دهد. براي مثال عدد 2106 يعني لاستيک در بيست و يکمين هفته سال 2006 توليد شده است. اگر عدد نيز سه‌رقمي باشد يعني توليد لاستيک مربوط به قبل از سال 2000 است.
نکته قابل توجه ديگر که بايد در هنگام خريد لاستيک به آن توجه کنيد اين است که هم‌اکنون تايرهاي بدون کيفيت و نامرغوب چيني و اماراتي بازار را قبضه کرده‌اند. کيفيت اين لاستيک‌ها 30 درصد کمتر از لاستيک‌هاي توليد داخل است. استفاده از اين نوع لاستيک‌ها گرچه از نظر مالي به‌صرفه‌تر است اما کيفيت پايين آنها و گذشتن مدت زمان زيادي از زمان توليدشان سبب مي‌شود پس از يکي دو ماه استفاده سوراخ شده و بترکند که اين امر مي‌تواند براي مصرف‌کنندگان خطرات جاني به دنبال داشته باشد. از سوي ديگر پس از زمان کوتاهي اين لاستيک‌ها مانند پنير خرد شده و خطرات زيست محيطي ايجاد مي‌کنند.
آخرين نکته که بايد حتما آن را مدنظر بگيريد نوع خودرو و نوع رينگ است. رينگ حتما بايد استاندارد خودرو باشد و از نظر پهنا و قطر رينگ، مشابه لاستيک استاندارد باشد.

اگر لاستيک‌سابي داريد...
 

لاستيک سابي اغلب در خودرو‌هاي مدل پايين ديده مي‌شود و علت آن هم اين است که به مرور زمان زاويه‌هاي تنظيم اين خودرو‌ها به هم مي‌خورد و هنگام انجام تعميرات به وسيله تعميرکاران غيرمجرب اين اندازه‌ها رعايت نمي‌شوند. در صورتي که فرمان اتومبيل شما در حين حرکت به چپ يا راست منحرف مي‌شود، يا لرزش دارد نشانه آن است که چرخ‌ها بالانس نيست يا تنظيم فشار لاستيک‌ها به هم خورده است. رفع نکردن اين مشکلات مي‌تواند سبب بروز لاستيک سايي شود. البته ساييدگي غيرعادي لاستيک‌ها نشانه خوبي است براي آنکه متوجه شويم زمان تعويض آنها رسيده اما در عين حال مي‌تواند هشداري در رابطه با خرابي فرمان، جلوبندي و فنربندي اتومبيل باشد. پس بهتر است حرکات غيرعادي خودرو از قبيل کشيده شدن به يک طرف يا لرزش شديد را جدي بگيريد و درصدد رفع نقص فني خودرو برآييد.

لاستيک تيوبلس چيست؟
 

لاستيک‌هاي تيوبلس لاستيک‌هاي بدون تيوپي هستند که امروزه به دليل استفاده رانندگان از سرعت‌هاي بالا بسيار رواج يافته‌اند. اين لاستيک‌ها ايمن‌ترند و در پي گرم شدن و اصطکاک بسيار، نمي‌ترکند. در لاستيک‌هاي تيوبلس ديواره‌هاي جانبي نيز ارتفاع کمتري دارند و همين امر سبب شده ميزان گرماي آن کمتر شود. هنگام استفاده از لاستيک‌هاي تيوبلس توجه کنيد که اين نوع لاستيک‌ها را فقط مي‌توان روي رينگ مناسب استفاده کرد و رينگ تعميري يا جوشکاري شده مناسب نيست.

چه لاستيکي براي زمستان بخريم؟
 

براي زمستان حتما لاستيک عاج‌دار درشت، ميخ‌دار يا زنجير چرخ بخريد. لاستيک‌ها انواع متعددي دارند ولي لاستيک‌هاي راديال بهترين نوع لاستيک براي فصول سرد است. فراموش نکنيد درست است که خوب راندن هنري اکتسابي با ريزه‌کاري فراوان است اما رعايت کردن نکات ايمني و توجه به وضع خودرو و راه نيز بسيار مهم است.

4 راه افزايش عمر لاستيک
 

لاستيک سالم و مناسب ايمني اتومبيل و سرنشينان را افزايش مي‌دهد. شما مي‌توانيد با به کارگيري چند توصيه ساده نه تنها ضامن ايمني خود و خانواده‌تان باشيد بلکه در هزينه‌ها نيز صرفه‌جويي کرده و موجب بالا رفتن طول عمر لاستيک ماشين‌تان شويد:
1 فشار باد لاستيک چرخ‌ها مهم‌ترين عاملي است که در عمر لاستيک اثر مي‌گذارد و آن را تا دو برابر افزايش مي‌دهد. فشار باد لاستيک‌ها را وقتي سرد هستند تنظيم کنيد. فشار نبايد خيلي کم يا خيلي زياد باشد. پايين بودن فشار باد در هنگام رانندگي سبب اصطکاک بيشتر و توليد حرارت بيش از حد لاستيک شده و عمر آن را کاهش مي‌دهد. فشار بالا نيز سبب ساييده شدن وسط لاستيک و ترکيدن آن مي‌شود.
2 بار سنگين عمر لاستيک را کم مي‌کند چون به نسوج لاستيک بيش از اندازه فشار وارد مي‌شود. اگر خودرو را براي مدت طولاني متوقف مي‌کنيد و نمي‌خواهيد از آن استفاده کنيد، لاستيک‌ها را از زير خودرو خارج کرده و با جک زدن از قرارگرفتن سنگيني خودرو روي لاستيک‌ها جلوگيري کنيد.
3 لاستيک‌ را به صورت تيغه‌اي و دور از بنزين و روغن و تابش مستقيم نور خورشيد قرار دهيد. گرما و مواد شيميايي دشمنان لاستيک هستند.
4 بالانس چرخ‌ها، تنظيم فرمان و فشار باد را هرگز فراموش نکنيد. هر 8 تا 10 هزار کيلومتر جاي لاستيک‌ها را با يکديگر عوض کنيد. به ياد داشته باشيد تايرهاي جلو سريع‌تر ساييده مي‌شوند زيرا وظيفه چرخش خودرو در پيچ‌ها را نيز انجام مي‌دهند.
منبع:http://www.salamat.com